Z ostatniej chwili

Zboża bezglutenowe - które warto jeść?

Trzeba przyznać, że niejedna osoba, kiedy dowiaduje się, że nie możesz jeść glutenu, a więc ogólnodostępnego pieczywa, makaronów, ciast i słodyczy, wykrzykuje z przerażeniem: „To co ty właściwie jesz??” No cóż, wbrew pozorom taka osoba je bardzo dużo i nie narzeka na brak dodatków węglowodanowych. Poniżej znajdziesz krótki artykuł oraz poradnik, dotyczący tego, jakie zboża bezglutenowe warto jeść i co można z nich zrobić. Przeczytaj go koniecznie!
 

Ryż niejedno ma imię…
Zacznijmy od oczywistej oczywistości, ponieważ ryż jest chyba pierwszym produktem, o którym myślimy w kontekście diety bezglutenowej. Przede wszystkim dlatego, że ryż jest naturalnie bezglutenowy. Oczywiście może jednak zostać zanieczyszczony na etapie konfekcjonowania, więc jeśli nie możesz spożywać śladowych ilości glutenu to koniecznie zweryfikuj, czy Twój ulubiony ryż jest bezpieczny pod tym kątem.
Generalnie w sklepach można kupić rozmaite rodzaje ryżu: ryż czerwony, brązowy, biały, jaśminowy, parboiled. Jednak ryż biały pozbawiony jest części składników mineralnych i witamin, ale również błonnika. Niestety, ale biały ryż ma ponadto wyższy indeks glikemiczny. Poza tym ryż (w zależności od stopnia oczyszczenia) może być dobrym źródłem potasu, magnezu, żelaza i cynku, witamin z grupy B, witaminy E. Natomiast ten oczyszczony przyda się za to w diecie lekkostrawnej. Dodatkowo możemy wyróżnić rodzaje ryżu przez wzgląd na jego kształt i długość ziarna. Znane są ryże krótko-, długoziarniste, ale również okrągłe. Dlatego, jeśli przygotowujesz risotto to najlepiej wybrać ziarna okrągłe, krótkiej lub średniej długości. Jednak długie ziarna sprawdzą się lepiej do zup, sałatek czy podane na sypko, a krótkich używa się do produkcji sushi.
 

Czy dziki ryż to nie ryż?
Generalnie rzecz ujmując nazwa „dziki ryż” jest nieco myląca z tej prostej przyczyny, że zasadniczo nie jest on spowinowacony z ryżem tradycyjnym. Po prostu to taki trochę inny rodzaj trawy. Musisz jednak wiedzieć o tym, że dziki ryż obfituje w białko, antyoksydanty, żelazo, potas i mangan, dlatego polecany jest szczególnie przy nadciśnieniu. Ponadto gotuje się długo i po ugotowaniu i tak jest lekko twardy, ale warto.
 

Komosa ryżowa czyli tzw. Quinna
Przede wszystkim quinoa to tzw. pseudozboże, które obfituje w składniki odżywcze. Chodzi oto, że mamy tu sporo białka, złożonych węglowodanów, wapnia, żelaza, manganu, magnezu, fosforu a także witamin (m.in. witaminę E). Ponadto polecana jest szczególnie w profilaktyce chorób układu krążenia, cukrzycy oraz chorób nowotworowych. Mało tego, świetnie zastępuje ryż i kaszę jako dodatek w daniu głównym oraz można ją jeść na wytrawnie lub na słodko.
 

Kasza gryczana – najlepsza przed prażeniem
Trzeba przyznać, że kasza gryczana również nie zalicza się do zbóż w tradycyjnym sensie, ale kto by się tym przejmował. Przede wszystkim kasza gryczana kojarzy Ci się pewnie z dzieciństwem, a dokładniej z mięsnym gulaszem podawanym z paloną kaszą o bardzo charakterystycznym aromacie w stołówce szkolnej. Natomiast jeśli Ci się właśnie z tym nie kojarzy to znaczy, że jesteś urodzony po 90-tym roku.

Autorzy portalu

logo-footer

Na naszej stronie znajdziesz proste przepisy na obiad, zdrowe przekąski oraz wypieki, które z pewnością wyjdą idealnie. Zapraszamy do czytania ;)

Często czytane

Perfekcyjne ciasto drożdżowe - jak je upiec?
Jak zrobić idealną bezę?
Jak uniknąć zakalca?

Świeże newsy branżowe

Przepis na przepysznego kurczaka po meksykańsku!
Przepis na przepysznego, zapiekanego kurczaka w musztardzie!
Przepis na przepyszne paello z kurczakiem!
© Copyright januszbigda. All Rights Reserved.